Ondernemer in de kijker

Share
Het verhaal van Igor Nowé

“BlueGround is een héél waardevol klankbord voor Valuemarketing”

Igor Nowé ademt marketing. Na een rijkgevulde carrière bij toonaangevende bedrijven als Carlsberg en Henkel, stoomt hij nu als docent de volgende generatie marketeers klaar. Tegelijk runt hij Valuemarketing: een eenmanszaak waarmee hij vooral kmo’s bijstaat met heldere analyses, straffe opleidingen en creatieve brainstorms. “De coronacrisis was een wake-up call voor bedrijven die hun marketing en strategie nog niet op punt hebben.”

Na vijf minuten in ons gesprek is het al duidelijk: Igor is een vat vol energie. Maar vooral ook: een verteller. Dat is geen toeval: zowel in zijn lessen op hogescholen in Brussel in Antwerpen als in sessies met bedrijven onderstreept hij het belang van storytelling. “Als kind groeien we op met sprookjes, met verhalen,” vertelt hij. “Ze starten met een probleemstelling, volgen een bepaalde structuur, en tot slot wordt dat probleem opgelost. Ik gebruik mijn eigen verhalen, en mijn eigen ervaringen, om mijn studenten de nodige competenties bij te brengen.”

Igor Nowé

“Met diezelfde blik kijk ik ook naar de marketinguitdagingen van mijn klanten: elk probleem kan opgelost worden als je de juiste competenties aanleert en inzet. Ik doe dat met een mix van analyse en creativiteit. Het hoeft zeker niet altijd een hele strategie te zijn: ondernemingen kunnen bij mij terecht voor kleine en grote vraagstukken om hun bedrijf in de spotlights te zetten of strategisch af te lijnen.”

BlueGround als klankbord

Igor mag dan afgestudeerd zijn als handelsingenieur, voor zijn fiscaliteit en boekhouding rekent hij op de expertise van BlueGround. “Het bureau werd me aangeraden door mijn zus, een advocate die al jarenlang tevreden klant is. Zo’n recommendation is op zich al goede marketing,” vervolgt hij. “Niet enkel de diensten, zoals boekhouding, accountancy en fiscaliteit zijn voor mij belangrijk, maar vooral ook hun aanpak. Die is erg persoonlijk. Bovendien vind ik dat ze ook qua prijs-kwaliteit goed werk leveren. Die elementen maken dat ze waarde creëren voor hun klanten. Zij doen dat op vlak van accountancy, ik op vlak van marketing.”

“BlueGround heeft geholpen om mijn activiteit in bijberoep uit de startblokken te krijgen”

Starten in bijberoep

Valuemarketing werd 2 jaar geleden gelanceerd. “Ik was docent maar wilde mijn kennis en ervaring ook graag inzetten om bedrijven vooruit te helpen. Daarom besloot ik om in bijberoep te starten, maar ik wist niet meteen hoe ik dat allemaal geregeld kreeg. BlueGround heeft me geassisteerd met het kiezen van een goede bedrijfsvorm. Ondertussen hebben we een driemaandelijkse afspraak om de boekhouding van het bedrijf te bespreken, te optimaliseren, vragen te stellen, enzovoort. Bovendien maakten we ook structurele afspraken rond het binnenbrengen van kosten, het opstellen van de jaarrekening, ... Ook voor ad hoc vragen kan ik steeds bij mijn dossierbeheerder Gert Schelfhout terecht.”

“Een bijberoep moet ook financieel interessant zijn: BlueGround helpt me om dat op de juiste manier in te vullen.”

“Ik ben nog steeds hoofdzakelijk docent, maar dat wil niet zeggen dat je je bijberoep niet zo kan invullen zodat je er ook iets aan overhoudt. BlueGround gaf me goed advies: we maken volop gebruik van de reserve, om de winsten van de onderneming op de lange termijn goed te beheren. Ik pluk er dus nog niet meteen de vruchten van, maar wel op de lange termijn. Dat is een goede oplossing voor mijn specifieke activiteit en behoeften.”

Een crisisjaar counteren

“Covid-19 was een wake-up call voor heel wat bedrijven, ook in de marketingwereld,” vertelt Igor. “Veel ondernemers zijn beginnen nadenken: wat willen we met ons bedrijf betekenen in de toekomst? Hoe houden we ons overeind? Hoe kunnen we blijven innoveren en relevant blijven in de toekomst?”

Boeken igor Nowé

Volgens Igor moet de focus vooral op de klant liggen. “Welke problemen heeft die? Hoe kunnen we die oplossen, hoe kunnen we hem/haar helpen? De bedrijven die het in de toekomst goed zullen doen, zijn die die van buiten naar binnen kijken, vanuit het perspectief van de klant. Die denken na over innovatie en verandering, telkens in functie van de klant en zijn/haar leefwereld en problemen.”

Waardecreatie

Uiteindelijk draait het er als bedrijf toch vooral om dat je waarde creëert voor klanten, vindt Igor. “Het SAVE-model dat bedacht is aan de Harvard Business School,” besluit hij, “is daar uiterst geschikt voor”. “In tegenstelling tot heel wat verouderde marketingtheorieën, legt dat de focus op wat écht belangrijk is: een oplossing bieden voor klanten (Solutions), toegankelijk zijn (Accessibility), waarde boven prijs stellen (Value), en informeren (Education). Mensen gaan tegenwoordig immers voortdurend af op reviews, op wat ze horen van anderen en online lezen. En dan kan je bedrijf maar beter de juiste prioriteiten stellen. Daar wil ik, ook in 2021, gepassioneerde ondernemers mee helpen.”

“In 2021 zullen bedrijven meer dan ooit
waarde moeten creëren voor hun klanten.”

Wil je de marketing expertise van Igor graag inschakelen? Neem dan contact op via deze website of mail naar contact@valuemarketing.be. Zoek je nog fiscale of boekhoudkundige ondersteuning voor jouw onderneming? Steek dan eens je licht op bij BlueGround via de contactpagina of bel gewoon 02 569 00 12.

Doe je zaak groeien. 

Al meer dan 48 jaar lang begeleidt en adviseert BlueGround bedrijven en ondernemers op het vlak van boekhouding en fiscaliteit. Kom nu te weten hoe wij jouw zaak versterken.

Plan een afspraak